Bersangka baik ialah KUNCI sesuatu IKATAN.. "Jangan berkecil hati jika orang lain salah faham pada

Friday, September 3, 2010

Mimpi

   Apa itu mimpi? satu pertanyaan akan mimpi. Mimpi adalah mainan tidur tetapi kadang-kadang mimpi memberi alamat atau petanda kepada seseorang tentang sesuatu perkara yang bakal terjadi berkaatan diri kita. Sekiranya kita mendapat mimpi yang baik, kiranya gembiralah kita.

Sekiranya mendapat mimpi yang buruk, tentu kita tentu kita merasa tidak senang duduk. Oleh itu, ambillah wuduk sebelum tidur dan bacalah ayat Al-Quran. Ikutlah sunnah Rasulullah S.A.W yang telah diajar oleh Baginda untuk umat-umatnya semoga tidur kita dirahmati Allah Yang Esa.
Do’a Sebelum Tidur
Bismikallahhumma ahyaa wa bismika amuutu.
Artinya : Dengan nama-Mu ya Allah aku hidup dan dengan nama-  Mu aku mati. (HR. Bukhari dan Muslim)
Disunahkan berwundhu terlebih dulu sebelum tidur serta miring ke samping kanan ketika tidur.



Mimpi adalah anugrah yang diberikan kepada kita sebagai sebuah maksud yang bisa ditafsirkan, ini bererti mimpi bukan hanya sebagai bunga tidur tapi mempunyai nilai mistik yang apabila kita selami lebih dalam bisa mengandung sebuah erti. Erti mimpi namenya.

 Do’a Sesudah Bangun Tidur
Alhamdulillaahil ladzii ahyaanaa ba’da maa amaatanaa wa ilayhin nusyuuru
Artinya : Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami setelah mematikan kami. Kepada-Nya-lah kami akan kembali (HR. Bukhari)
    Sebelum tidor tu lagi bagus membersihkan tempat tidur dengan tiga kali sapuan. kerana siapa tahu ada sesuatu di baliknya.

erti sebuah mimpi :- entah untuk apa mimpi itu datang, mungkin Sang Kuasa memberikan mimpi agar tidur kita lbh bererti. sungguh pun mimpi membuat hati bertanya, kadang-kadang pula membuat hati gelisah.
karena mimpi, kita jg menjadi punya impian tapi jgn hanya menjadi seorang pemimpi yg kosong tak ada erti.

No comments:

P/S

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...